11 золотих правил нетикету

    Нові часи породжують нові можливості, а також створюють нові правила. І ось в еру глобальної комп’ютеризації в інтернеті з’явилось поняття нетикету. Назва терміну походить від слова етикет і англомовної приставки «net», яка в перекладі означає слово «мережа». Простіше кажучи, нетикет (або ще мережевий етикет, онлайн-етикет) – це загальноприйняті правила спілкування в інтернеті, які придумали люди, що багато спілкуються один з одним у віртуальному просторі.

    Онлайн-етикет потрібен для того, щоб усім – і досвідченим користувачам, і новачкам – було в рівній мірі комфортно спілкуватися між собою. Більшість правил не має якоїсь віртуальної специфіки, а просто є повторенням правил хорошого тону, прийнятих в суспільстві.

     Але оскільки ми всі – спільнота, дотримання цих правил підніме ваш авторитет в очах ваших опонентів та створить враження про вас як про приємного, цікавого та компетентного співрозмовника.

    Розглянемо основні правила, які допоможуть вам почувати себе на висоті в будь-якому віртуальному спілкуванні:

 Не втрачайте себе за “аватаром”

    Цікавий факт: багато користувачів інтернету під час спілкування в мережі іноді зовсім забувають, що по іншу сторону монітора бесіду з ними теж ведуть живі люди. І це велика помилка.
    Пам’ятайте, будь-який публічний запис – це ваше висловлювання в суспільстві. Якщо ж ви спілкуєтеся приватно з однією людиною, то розмова небагато чим відрізняється від зустрічі тет-а-тет. Ось основне правило мережевого етикету – будьте ввічливі та тримайтесь межі пристойності. Не пишіть такі слова, які б ви не наважились сказати людині в очі.

 Домовляйтесь заздалегідь

    Про дзвінок, онлайн-зустріч або голосове повідомлення варто спочатку перепитати в листуванні. Лише отримавши дозвіл і домовившись про зручний час, можна зателефонувати. Дзвінки, особливо відеочати, в наш час порушують межі особистості і, якщо ви не обговорили це заздалегідь, опонентові може не сподобатися ваш порив.

 Вмикайте “фільтр”

    Перед тим як перепостити матеріал про маленьке британське кошеня, якого віддадуть безкоштовно новим господарям або присплять вже до вечора, витратьте хвилину на те, щоб перевірити цю інформацію. У 90% випадків вона буде застарілою або взагалі фейковою. Більше про фейки в інтернеті можна почитати тут.

 Обережно – дружні фото!

    Кого з нас не пробивав холодний піт від повідомлення “Ваш друг Такий-То відмітив вас на фото“? І залишається лише молитись, щоб ти на цьому фото виглядав хоч більш-менш вдало…
    Тож, наступне правило – не викладайте фотографії з друзями без їх дозволу та не відмічайте їх на фото – вони зможуть зробити це самі, якщо забажають.
    По-перше, фото може не сподобатися (що найчастіше і трапляється). По-друге, не всі палають бажанням виставляти на загал своє особисте життя. Самовільна публікація фотографій може навіть привести до сварки.
    Виняток: групові знімки (але не в розпал корпоративу!).

 

Короче, бро…

    Сленг, СпОтВоРеНе написання слів і всілякі літерні скорочення дратують культурних людей навіть при інтернет-листуванні.
    Намагайтеся не користуватися скороченнями на кшталт ІМХО (на мою думку), СПС (спасибі), ДЯК (дякую), ДД (доброго дня). Це дуже некультурна і нешаноблива форма спілкування. До того ж, зловживаючи використанням великої кількості скорочень, ви ризикуєте отримати занадто багато вільного часу 😉

 Дві доби на відповдь

    Важливо оперативно реагувати на надіслані повідомлення та електронні листи – затримка у відповіді не повинна перевищувати двох діб, якщо співрозмовник не позначив своє повідомлення як «термінове».
    Якщо вам необхідно більше часу для відповіді на лист, варто пояснити причину затримки і заздалегідь про неї попередити.

 Робота над помилками

    Використовуйте програми автоматичної перевірки орфографії (так звані спел-чекери), якщо ви не впевнені на 100% у власній грамотності.
Пам’ятайте про те, що читати грамотно складені речення, добре оформлені думки – завжди приємніше.
    Статистика говорить, що повідомлення з помилками, відправлені в форматі ділового листування, відштовхують багатьох потенційних клієнтів, формують негативний імідж і компанії в цілому, і вас, як її представника.
    Перш ніж відправити повідомлення – обов’язково перечитайте його, навіть якщо використовуєте спел-чекер.
    Помилки, відсутність ком і крапок ускладнює сприйняття тексту і може сильно спотворити зміст повідомлення. Неввічливо змушувати співрозмовника ламати голову над тим, що ж ви хотіли сказати.

 “Щастя, здоров’я…”

    Це правило актуальне як ніколи 🙂
    Свята в розпалі, часу обмаль, а привітати всіх друзів і знайомих дуже хочеться! Здавалося б, що може бути простіше – знайшов симпатичну фоточку чи гіфку з вже написаним текстом та й зробив масову розсилку у месенджер. Або ж просто розмістив картинку в своїй стрічці і тегнув всіх, кого хотів.
    На жаль, така економія часу – ознака поганого тону.
Ваші друзі обов’язково оцінять, якщо ви напишите теплі слова особисто від себе на додачу до гарної віртуальної листівки. Нехай охоплених вашими привітаннями буде менше, зате неодмінно поліпшиться якість спілкування з друзями і близькими.

 Поважайте дітей

    Всього кілька років тому кожен новоявлений батько чи мати вважали своїм обов’язком запостити фото свого чада із голою дупцею (найбільш “завбачливі” заклеювали обличчя дитини квіточкою). Чи то діти виросли і висловили своє обурення з цього приводу, чи то ми самі вчимося поважати чужий особистий простір – у всякому разі, такі пости поза тематичних співтовариств сьогодні, швидше, виняток, але не нагадати про це ми не могли.
    Взагалі, при розміщенні будь-яких особистих фотографій, радимо дотримуватися простого правила: якщо ви не хотіли б побачити це фото на бігборді біля найближчої станції метро – значить, варто двічі подумати, чи варто публікувати його в своєму профілі. Адже інтернет пам’ятає все 😉

#Що_занадто_то_не_здраво

    У соціальних мережах не слід захоплюватися смайликами, хештегами, великою кількістю селфі та «чекінами» (відмітками про місцезнаходження).
    Так, у дружньому листуванні використання смайлів, емодзі, стікерів і гіфок відмінно вписується в контекст за умови, якщо ви доповнюєте ними свій текст, а не повністю замінюєте 😉
    Що стосується #хештегів, тут діє головне правило – переконайтеся, що ви точно знаєте, як вони працюють і використовуєте їх за призначенням.
    Про те, чим небезпечне відзначення своєї локації, зокрема, коли ви у відпустці – ми розповідали раніше в тому ж блозі про інформаційну гігієну.

 Останнє правило на сьогодні

    Надсилання повідомлення по одному слову чи реченню нерідко призводить до плутанини. Ви ще не закінчили думки, а співрозмовник вже почав відповідати, ви реагуєте на його зауваження, він на ваше попереднє – і виходить хаос.
    Не зловживайте кнопкою «Надіслати». Негарно змушувати співрозмовника складати ваше послання з купи розрізнених фраз. Цілісний текст сприймається набагато краще. Крім того, постійно спливаючі та пілікаючі сповіщення добряче діють на нерви.
    Як бачите, спілкування в інтернеті має багато спільного з реальним. По суті, ці правила етикету в мережі нічим не відрізняються від загальноприйнятих норм поведінки, тільки вносять деякі доповнення, обумовлені особливостями віртуального спілкування.

    Слід пам’ятати головне: і в реальному, і в віртуальному житті поводитись з іншими людьми потрібно так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.
    Бажаємо вам приємного, цікавого та плідного спілкування!


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу